Jerevan - Reisverslag uit Jerevan, Armenië van Tony Wijchen - WaarBenJij.nu Jerevan - Reisverslag uit Jerevan, Armenië van Tony Wijchen - WaarBenJij.nu

Jerevan

Door: Tony

Blijf op de hoogte en volg Tony

31 Augustus 2018 | Armenië, Jerevan

Het centrum van Tbilisi was oud en erg toeristisch. Daar buiten was rommelig en een beetje verwaarloosd....weet niet het juiste woord hiervoor te vinden.
Vandaag dus naar Jerevan. De stad uit ging redelijk snel, wel weer oppassen voor het verkeer. Eenmaal buiten de stad is toch armoedig en stoffig. De weggebruikers doen maar wat.
Afijn....uiteindelijk kwamen we bij de grens. Eruit ging redelijk snel, maar toen de Armeense douane. De controle van de paspoorten ging nog wel, maar toen. Er bleek nog een ...customs...te zijn, maar die mistte we. Wij voortvarend onze voertuigverzekering regelen. Daar werden we gegarandeerd een poot uitgedraaid, maar ja.....je hebt het maar te accepteren. Er moest cash worden betaald. Dus ik moest even gaan wisselen. Eenmaal terug duurde het papier werk nog steeds. Daar viel ook het woordje custom. Na betaling gingen wij naar de laatste slagboom. Daar werd duidelijk dat we toch nog een papiertje nodig hadden. Weer terug en aansluiten in de rij. Per paspoort en kentekenbewijs duurde het ongeveer 10min. De dame was vriendelijk.....maar....de administratie begon ons behoorlijk uit de keel te hangen. Ook deze hobbel werd genomen en na 1:30 uur konden we verder.

We probeerde de snelwegen te vermijden .. .niet dat zoveel uitmaakte....er zijn hier niet zoveel geasfalteerde wegen.....en dan lijkt een stukje asfalt al snel op een autobaan. Ze waren in ieder geval niet veel beter dan on Georgië....eerder minder.
Wat ons al vrij snel opviel was de armoede. In Georgië was het een stukje beter. De wegen, de behuizing, de mensen, de smerige dorpen,....wat je daarvan zag was niet best. Ik heb vaak geroepen....wat een oude meuk is het hier. De natuur gecombineerd met de bergen was geweldig. Over de grens begon het vrij snel met grillige bergen. Later veranderde dat in glooiende heuvels. Bij dat laatste moet ik vermelden dat we toen al op ongeveer 2000m hoogte zaten. De uitzichten fantastisch. Onderweg was er ook ergens een stukje grillige kloof, alsof de aarde op een vreemde manier uit elkaar was getrokken.
Uiteindelijk reden we dan Jerevan binnen. Het is een grote stad. Nadat we in ons hotel waren ingecheckt, gingen we het centrum in. Ik kan stellen dat het centrum er erg mooi uitziet. Gebouwd op een moderne manier in Armeense stijl. Het bruiste er. Het is zeker niet toeristisch. De buitenwijken leken oke....bij het binnenrijden van de stad.

Morgen gaan we weer verder.
Trusten.

• 31 Augustus 2018 - 23:46

Elly:

Wéér zo'n leuk en boeiend verslag. Soms spannend dan weer keigrappig. Ik geniet dagelijks van verslagen en filmpjes.

Die grensovergangen kosten helaas véél tijd. Toen ik vorig jaar door Midden Amerika trok, kon de wachttijd en de benodigde formulieren bij de grenzen verminderd worden door het betalen van smeergeld;-)
    Ik weet niet of het daar ook zo werkt, maar waar de salarissen laag zijn, zijn de meeste ambtenaren corrupt.

De plaatselijke bevolking is heel aardig voor jullie zie ik.
    Succes en veel plezier.... jullie BMW's kunnen volgens mij iedere weg aan (fan).