Sivas - Reisverslag uit Sivas, Turkije van Tony Wijchen - WaarBenJij.nu Sivas - Reisverslag uit Sivas, Turkije van Tony Wijchen - WaarBenJij.nu

Sivas

Door: Tony

Blijf op de hoogte en volg Tony

03 September 2018 | Turkije, Sivas

We hadden een beroerde nacht in ons hotel. Geen airco en aan de straat.
Dat laatste heeft ons opgebroken. Tot diep in de nacht heel veek herrie op straat.
Vanmorgen weer op weg van Erzurum naar Sivas. We hebben weer echt hele bijzondere dingen meegemaakt. Zo was er de route en uitzichten. Een lunch in een dorpje/stadje van niks en onze avond in Sivas.

Al snel zaten we op de doorgaande weg. Dat zijn hier dus prachtige wegen die door en over het landschap slingeren. De hoogte varieerde van 1600m tot 2100m. Sivas ligt ietwat lager op 1200m.
De uitzichten waren wederom fenomenaal. Glooiende heuvels en wijds en leeg!!!! Het kan zomaar 100km rijden zijn voordat je het volgende stadje of grotere dorp tegenkomt. Onderweg zie je tegen de heuvels hier en daar van die hele kleine gehuchten, die qua bouwstijl behoorlijk ver terug gaan in de tijd. Afijn, naast veeteelt zagen we nu ook veel landbouw. Ik kan me voorstellen dat het leven op het land hard is. Dit concludeer ik uit hetgeen we zo zien.

Rond lunchtijd reden we dus door dat mooie landschap en we zaten te wachten op een dorpje of stadje van enige omvang. Om 1300 doemde er wat op en we sloegen rechtsaf het dorpje in. Eenmaal in het centrum waren we al van alles voorbij gereden en we deden dat nog 3x, want het was nou niet precies wat we zochten en het zag er ook niet echt uitnodigend uit allemaal. Na een keuze te hebben gemaakt bij een veranda met oude mannen, bleek toch dat we niet goed zaten. Een Duits sprekende Turk die hier op vakantie was legde ons uit dat we ergens achter deze façade moesten zijn. Dus 2x rechts kwamen we aan de achterkant. Daar was een restaurant aan de buitenkant van het dorp met allemaal locale. Daar stond de man ons op te vangen. Wij werden geïntroduceerd bij de vrouwelijke kok. We moesten in de keuken komen en aanwijzen wat we wilde hebben. Eenmaal aan tafel legde de Duits sprekende Turk ons uit dat wij toch wel de eerste toeristen waren die hier ooit waren komen eten. Het eten kwam en het was werkelijk uit de kunst. Het was ook allemaal zo enorm gastvrij en vriendelijk. Tijdens en naderhand werden er wederzijds foto's en filmpjes gemaakt. Het hele keuken personeel ging mee op de foto. Toen we weggingen ging dat met veel handen schudden en de cheffin en kok stak ons nog wat eten toe voor onderweg.

Onze route eindigde on Sivas en vlak voor het hotel zoals ik het had gepland....complimentje maf soms. Het hotel is prima, maar al ras opzoek naar een goud gele rakker. Ik moet bekennen dat zoiets hier een hele klus was. Via een winkelier kwamen in een kroeg achteraf en we bestelde ons biertje. Daar zat per toeval ook een Duits sprekende Turk die op vakantie was in zijn thuis land. Na wat biertjes en wat dronken mans praatjes, over de Turkse mensen het land en politiek. wilde hij ons wel naar een goed en prijsgunstig restaurant brengen. Eenmaal in het restaurant, werden we geïntroduceerd en als super gasten ontvangen. Het eten is hier werkelijk uitstekend. We kregen zelfs hulp of aanwijzingen hoe we de wraps moesten gebruiken. Weer allemaal zo vriendelijk.
De thee staat op tafel....tot morgen