Gerede - Reisverslag uit Gerede, Turkije van Tony Wijchen - WaarBenJij.nu Gerede - Reisverslag uit Gerede, Turkije van Tony Wijchen - WaarBenJij.nu

Gerede

Door: Tony

Blijf op de hoogte en volg Tony

05 September 2018 | Turkije, Gerede

Vandaag begonnen aan de reis richting Istanbul.

Even wat over verkeers ervaringen.
Op de weg maak je van alles mee en beslist niet ongevaarlijk. We hebben ons al vaak afgevraagd of je bij een groot pak zeep een rijbewijs cadeau krijgt.
Tijdens een linker onoverzichtelijke haarspeld kwam ik een auto tegen die doodleuk iemand aan het inhalen was. Een wilde reflex voorkwam dat ik mijn linker zijkoffer kwijt was. Op de autobaan in een lange bocht stond op de streep aan de binnenzijde van een bocht een soort verkeerspaal/afzetting pilon. Aangezien ik in deze bocht tegen de streep aanreed met mijn wielen stond dat in de weg, gelukkig zag ik dat ding net op tijd. Dan was er nog een vrachtwagen die op de rechterbaan reed en plots bedacht dat hij linksaf moest en dat ook deed en vol in de remmen ging, terwijl ik op de linker baan zat om hem in te halen. Rob kon deze grappenmaker rechts passeren omdat die een stukje achter mij reed. Ik moest echt vol in de remmen om een botsing te voorkomen. Ook kom je soms spookrijders tegen op de vluchtstrook, een nare gewaarwording. Zo hebben mijn mederijders ook de nodige ervaringen.

Nu dan iets over een legende in het Midden Oosten, over die lamp en een geest. Een koning vond deze lamp in een stoffig hoekje. Toen hij de olielamp met een doekje schoon maakte, kwam er een geest uit deze lamp. Van de geest mocht hij een wens doen. De koning vroeg of hij zijn land kon voorzien van mooie hoofdwegen. De geest vond dat toch wat te gortig en vroeg of hij misschien iets makkelijker kon wensen. De koning dacht na en zei.....ik zou graag mij vrouw beter willen begrijpen. De geest kende natuurlijk zijn vrouw en trok bleek weg. Toen zei de geest.....hoeveel, hoelang en hoe breed wil jij die wegen hebben.
Wij zijn tot de conclusie gekomen dat Dhr Erdogan dat lampje ook heeft gevonden en dat hij wel een heel gecompliceerde vrouw heeft.

Afijn....uit Urgup vertrokken en expres door het achter land van dit stadje. Daar zie je dus hele vallei met grille formaties van rotsen waarin grot woningen zijn uitgehakt. Deze rots formaties zijn van een soort zandsteen. Toen we daar voorbij waren.....Tja. ...boren zoals wij dat noemen.
Je kunt merken dat je dichterbij de wat meer bewoonde wereld kont. Het wordt langzaam drukken en er is meer bedrijvigheid. Ook zijn we weer verwend met wijdse heuvelachtige landschappen. Zover je kunt kijken, nauwelijks bewoning, en daarmee bedoel ik primitieve boeren gedichtjes. Met nagenoeg 100% landbouw.
Uiteindel reden we Ankara voorbij vanwege de warmte. Weer dik 35grd. Ankara is een grote stad en om er deze temp er in te rijden en tot keer af te staan bij stoplichten, leek ons niet zo aanlokkelijk.
In Gerede gingen we dineren. We kregen in totaal 6x thee, 3x blikje vruchtensap, 3x soep, 3x Turkse pizza met 1x salade en kebab saus en brood, plus 5man personeel. Het hele grapje kostten ons E9.
Zo....dat was het weer.
Pc. Blijkbaar heeft het hier zwaar geonweerd en geregend, alleen heb ik er niks van gemerkt.

  • 05 September 2018 - 20:43

    Elly:

    Die legende kende ik nog niet. Volgens mij hebben jullie onderweg een engeltje op jullie schouder.
    Veilige terugreis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Gerede

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 September 2018

Hardheim

11 September 2018

Ramsou

10 September 2018

Seelach

09 September 2018

Slatina

08 September 2018

Pozarevac
Tony

Op 18 aug 2018 beginnen we aan een motortocht naar Georgië en Armenië. In grote lijnen verloopt de route via de volgende steden; Praag, Boedapest, Timisoara, Boekarest, Istanboel, Samsun, Batoemi, Tbilisi, Jerevan, Batoemi, Ankara, Istanboel en daarna is e.e.a. nog te bepalen.

Actief sinds 31 Mei 2018
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 10756

Voorgaande reizen:

31 Mei 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: